پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۸۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۷۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۹۳۱۸ مورد

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

چگونه بارداری ایمن داشته باشیم
شنبه ٢٦ آذر ١٤٠١ ساعت ٨:٤٨ ق.ظ   ( بازدید : 251 نفر )

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهای داشتن بارداری ایمن را برشمرد و گفت: تامین، حفظ و ارتقاء سلامت مادران و نوزادان در خدمات بهداشتی درمانی همه جوامع، جایگاه ویژه ای دارد و شاخص «نسبت مرگ و میر مادران» از مهمترین شاخصهای ارزیابی آن است.

«زهرا حسینی خبوشان» در گفتگو با وب‌دا با بیان این که رسیدن به این هدف در گرو داشتن بارداری ایمن است، افزود: بارداری ایمن مستلزم رعایت مراقبت های اصولی پیش از بارداری، حین بارداری، زایمان و پس از زایمان است.

وی الزامات مراقبتی پیش از بارداری را برشمرد و اضافه کرد: دریافت مراقبت های پیش از بارداری در زنان سنین باروری بسیار مهم است.وی خاطرنشان کرد: بسیاری از عوامل محیطی، شغلی، طبی و رفتاری می توانند بر روی مادر و جنین تاثیر بگذارند بنابراین هدف از مراقبتهای پیش از بارداری، کاهش خطرات شناسایی شده با استفاده از آموزش، مشاوره و مداخلات لازم است.

وی با اشاره به این که در این مراقبت ها وضعیت فعلی مادر، سابقه بارداری و زایمان های قبلی، بیماریها و ناهنجاریها، رفتارهای پرخطر بررسی می شود، ادامه داد: در این مرحله غربالگری سلامت روان، ایمن سازی، آموزش و توصیه های لازم در خصوص بهداشت فردی، سلامت روان ،سلامت جنسی، بهداشت دهان و دندان، تغذیه و مکمل های غذایی، آزمایشات و بررسی های تکمیلی انجام و زمان مناسب برای باردار شدن آموزش داده می شود.

وی با بیان این که مراقبت های بهداشتی دوران بارداری شامل 8 مراقبت در هفته های متعدد و مشخص بارداری است، افزود: مراجعه زودهنگام به مراکز بهداشتی به محض اطلاع از بارداری موجب ارائه خدمات و پیگیری های به موقع به مادران می شود.

وی ادامه داد: در اولین ملاقات مادر باردار آزمایشات لازم درخواست و آموزش و توصیه های مورد نیاز در خصوص بهداشت فردی، سلامت روان، تغذیه و مکمل های دارویی ارائه و در مراجعات بعدی نیز معاینات و بررسی های لازم، ارجاع به پزشکان متخصص در صورت لزوم و پیگیریهای بعدی انجام می شود.

«حسینی» توجه به علائم خطر دوران بارداری، رعایت بهداشت فردی، بهداشت دهان و دندان، افزایش وزن مطلوب دوران بارداری، تغذیه صحیح و مصرف مکمل ها، همکاری با مراکز بهداشتی درمانی در مراجعه به موقع جهت دریافت مراقبتها، ارجاعات لازم و ... را مسبب داشتن بازداری ایمن ذکر کرد.

وی یادآوری کرد: کلاسهای آمادگی برای زایمان فرصت بسیار مناسبی جهت آشنایی مادران با روند بارداری، زایمان، شیردهی و مراقبت از نوزاد است که مادران بعد از 20 هفته می توانند در این کلاس ها شرکت کنند و با روند فیزیولوژیک بارداری و تصحیح باورهای غلط در خصوص زایمان آشنا شوند.

وی افزود: همسران نیز می تواند جهت حمایت های روحی و عاطفی در کلاس هایی که برگزار می شود مشارکت داشته باشند.وی به مراقبت های پس از بارداری، هم اشاره و ا علام کرد: مراجعه به موقع به زایشگاه و در صورت نیاز به مراکز درمانی مجهزتر با توجه به وضعیت مادر و جنین سبب زایمان ایمن می شود.

وی تاکید کرد: مراقبت های پس از زایمان در مادران بسیار مهم است که گاهی مورد توجه کافی مادران قرار نمی گیرد، این مراقبت ها در مراکز بهداشتی در روزهای 10-15 . 30-40 انجام می شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.